Vmware Sanal Makinesine Windows 10 Pro İşletim Sistemi Kurma

Merve Nur KARADAŞ
8 min readNov 5, 2021

--

Merhaba, bu yazımda Windows 10 işletim sistemini Vmware sanal makinesine kurulumunu yapacağız. Vmware hepimizin bildiği gibi bir sanallaştırma çözümüdür. İçerisine windows, kali linux gibi farklı işletim sistemlerini kurup kullanabileceğimiz sanal bir bilgisayardır. Bunun için ilk olarak Vmware sanal makinesini indirmemiz gerekir. Aşağıdaki bağlantıdan bilgisayarınızın işletim sistemine göre indirebilirsiniz:

Sanal makinemizi kurduktan sonra ihtiyacımız olan bir windows 10 işletim sistemidir. Windows 10 işletim sistemini kurabilmek için işletim sisteminin ISO dosyası gerekir. Aşağıdaki bağlantıdan işletim sistemini indirebiliriz:

Adım-1

Adım 1: Aracı şimdi indirin seçeneğine tıkladığımızda aşağıda görüldüğü gibi bir araç iniyor.

Adım-2

Adım 2: Görüldüğü üzere aracımız iniyor. Hemen çalıştırıyoruz ve bizi aşağıdaki ekran karşılıyor. Bundan sonrasını aşağıdaki adımları uygulayarak devam ediyoruz.

Adım-3

Adım 3: Kabul et diyoruz ve devam ediyoruz.

Adım-4

Adım 4: Başka bir bilgisayar için yükleme seçeneğini seçiyoruz. Sanal makinemize ISO dosyası üzerinden kuracağız.

Adım-5

Adım 5: Burada windows bizim için default olarak seçenekleri seçmiş. İsterseniz bu seçeneklerde değişiklik yapabiliriz. Ama zaten default olarak seçilmiş burdan devam ediyoruz.

Adım-6

Adım 6: ISO dosyası üzerinden kurulum yapacağımızdan ISO seçeneğini seçiyoruz. Flash seçeneğiniz seçersek USB flash üzerine yükleme yapacaktır. Yukarıdaki seçeneği seçiyoruz ve devam ediyoruz. Ardından indirme işlemimiz devam ediyor. Son diyoruz ve kapatıyoruz. Şimdi indirdiğimiz windows 10 işletim sistemini sanal makinemize kurmaya geliyoruz.

Sanal Makineye Windows 10 Kurma

İlk olarak vmware sanal makinemizi açıyoruz. Vmware üzerinden File>New Virtual Machine seçeneğimi seçiyoruz. Aşağıda karşımıza gelen ekranda Custom seçeneğini seçiyoruz çünkü sanal makinemin ayarlarını kendim girmek istiyorum.

Adım-1
Adım-2

Hardware kısmından sürüm numarasına uygun seçeneği seçiyoruz ve next diyerek devam ediyoruz.

Adım-3

Yukarı da İnstaller disc image file (iso) seçeneğini seçiyoruz. Burada indirdiğiniz ISO dosyası nerede ise o yolu seçin. İndirdiğiniz ISO’nun sonradan yolunu değiştirirseniz makineyi başlattığınızda işletim sisteminizin yerini bulamadığı için hata verecektir. Bu sebepten ötürü dosyanızı C klasöründe yeni bir klasör oluşturarak ISO dosyanızı oraya yüklemenizde fayda var. Aşağıda örneğini göstermiş olduğum şekilde:

Adım-7

Adım 7 de görüldüğü üzere indirdiğim işletim sistemini ISOLAR adında ki klasörün içerisine koydum. Adım 6 da ise işletim sistemi yolumu bu şekilde tanımladım. Ardından yine next diyoruz.

Adım-8

Makinemize isim veriyoruz. Default olarak verilen ismi seçiyoruz ve devam ediyoruz.

Adım-9

Burada ileride işletim sisteminde herhangi bir sıkıntı çıkmaması için BIOS seçeneğini seçiyorum. Eğer ki UEFI seçeneğini seçerseniz kurulum esnasında windows’ açtığınızda aşağıdaki gibi bir hata ile karşılaşabilirsiniz. Bu sebeple BIOS seçeneğini seçmelisiniz. BIOS daha eski bir sürüm UEFI daha gelişmiş bir yazılım sürümüdür.

EFI Network Time Out Hatası
Adım-10

Burada yer alan ;

Number of processor: İşlemcinin sayısını belirtir.
Number of cores per processor: İşlemci başına düşen çekirdek miktarıdır.

Bunu da bilgisayarınızın kapasitesine göre ayarlayabilirsiniz.

Adım-11

Bu kısımda Ram hafızasını belirliyoruz. Yine bilgisayarınızın hafızasına göre değiştirebilirsiniz.

Adım-12

Network tipini yani ethernet kartınızı belirliyoruz. Genel olarak burada NAT ağını seçmek daha mantıklı, bu ethernet kartlarının daha ayrıntılı anlatımlarını ilerleyen zamanlarda ele alacağım.

Adım-13

Bu alanları yine default olarak gelen ayarları kullanarak devam ediyorum.

Adım-14
Adım-15

Burada yeni bir sanal disk oluşturarak devam ediyoruz.

Adım-16

Bu alanda toplam disk kapasitemizi belirliyoruz. Yine burada da bilgisayarınızın kapasitesine göre ve ihtiyacınız olan alan kadar kapasite tanımlayabilirsiniz. Burada görüldüğü üzere aşağısında single ve multiple olmak üzere 2 farklı seçenek var. Bu seçenekleri incelediğimizde;

Store virtual disk as a single file seçeneğini işaretleyip devam edersek, sanal makinemiz için belirlediğimiz disk boyutu kadar alan (ör: 60 GB), gerçek diskimizden sökülüp alınacaktır. Yani gerçek diskimizdeki o boyuttaki alan başka amaçla kullanılamaz hale gelecektir.

Split virtual disk into multiple files seçeneğini işaretleyip devam ettiğimiz takdirde, sanal makinemiz ihtiyacı olduğu kadar boyutu gerçek diskimizden alacaktır. Yani biz en başta 60 GB olarak belirlemiş olsak da diskimizi, gerçek diskimizden 60 GB’ı değil de ihtiyacın olan (ör: 15 GB) kadar boyutu alacaktır. Ayrıca multiple files seçeneğini seçersek kurulum esnasında birden fazla dosya oluşturacaktır.

Elbette bu seçenek bizler için daha avantajladır. Fakat bu makine her daim çalışacaksa; yani ileride silinmesi söz konusu değilse, gerçek diskimizdeki herhangi bir bad sector vs. gibi problemlere karşı, Store virtual disk as a single file seçeneğini işaretleyip sanal diskimizi koruma altına almış olabiliriz.

Allocate all disk space now seçeneğini de işaretleyerek tüm disk alanını seçerek devam ediyorum.

Adım-17

60 GB’lık oluşturacağımız yeni diskin dosya adını yukarıdaki default olarak belirtilen alanda görüyoruz. (vmdk dosya uzantısı vmware makinelerinde kullanılan bir uzantıdır. Bu uzantı kullandığınız sanal makineye göre değişecektir.)

Adım-18

Son kısıma geldiğimizde finish’e tıklayıp işlemlerimizi tamamlıyoruz ve yeni bir disk oluşturuyoruz.

Adım-19

Sanal makinemizi oluşturduk şimdi ise Windows 10 kurulumuna geçiyoruz. Yukarıdaki işlem bittiğinde karşımıza aşağıdaki gibi bir ekran çıkıyor.

WİNDOWS 10 KURULUMU

Windows 10 iletim sistemini kurarken aşağıdaki adımları uygulayarak devam edebiliriz.

Adım-1
Adım-2

Şimdi yükle seçeneğine basıp devam ediyoruz.

Adım-3

Ürün anahtarım yok seçeneğini seçiyor ve devam ediyoruz.

Adım-4

Windows 10 pro seçeneğini seçiyoruz. Nasıl kullanmak istiyorsanız onu seçebilirsiniz ama kişisel bir kullanım yapacaksınız Pro seçeneğini seçebilirsiniz.

Adım-5

Lisans koşullarını kabul ediyoruz.

Adım-6

Burada windows’u ilk kuracağımız için özel seçeneğini seçiyoruz.

Adım-7

Diskleri ayırmaya geldiğimizde direkt olarak diskin tümünü aldım. Eğer isterseniz burada disk ayırma yapabilirsiniz. Biz direkt diskin hepsini oluşturarak devam ediyoruz.

Adım-8

Türkiye seçeneğini seçiyoruz ve devam ediyoruz.

Adım-9

Türkçe Q seçeneğini seçiyoruz ve evet diyoruz.

Adım-10

İkinci bir klavye düzeni ekleyebilirsiniz. İngilizce veya Türkçe için F klavye seçeneğini de ekleyebilirsiniz. Ek olarak bir şey eklemiyorum direkt atla diyorum.

Adım-11

Kişisel olarak kullanım yapacağız. Eğer kuruluşa yönelik bir kullanım yaparsanız diğer seçeneği seçebilirsiniz ama biz kişisel kullanıma yönelik ayarlama seçeneğiyle devam ediyoruz.

Adım-12

Burada bizden microsoft hesabıyla giriş yapmamızı istiyor. Çevrimdışı hesap seçeneğiyle devam ediyoruz.

Adım-13

Sınırlı deneyim seçeneğiyle devam ediyoruz.

Adım-14

Bilgisayarımız için bir kullanıcı adı veriyoruz. Ben ‘Education’ adında bir kullanıcı tanımladım.

Adım-15

Parola oluşturuyoruz. Eğer herhangi bir parola olmadan sanal makinenize direkt giriş yapmak isterseniz herhangi bir parola yazmadan devam edebilirsiniz. Ben yinede şifre koydum. Parolanızı bir sonraki adımda tekrar girerek onaylıyorsunuz. Ardından gelen 3 adet güvenlik sorusunu ve cevaplarını yazıp devam ediyorsunuz.

Adım-16
Adım-17

Gizlilik ayarlarımızı seçtikten sonra kurulumumuz bitiyor. Şimdi ise bizim kendi bilgisayarımızdan sanal makinemize kopyalama, yapıştırma vs. işlemlerini sıkıntısız yapabilmek için Vmware tools aracını yükleyeceğiz.

Vmware Tools Yükleme

Adım-1

Yukarıdaki resimde işaretlediğimiz kısma sağ tıklayarak ‘Install VmWare Tools’ seçeneğini seçiyoruz.

Adım-2
Adım-3

Biraz beklediğimizde yukarıdaki gibi bir disk sürücüsü seçeneği çıkıyor. Buna tıklıyoruz ve çalıştırıyoruz. Çalıştırdığımızda indirme işlemi başlıyor.

Adım-4

Next diyerek ilerliyoruz.

Adım-5

Complete seçeneğini seçerek devam ediyoruz ve install diyerek indiriyoruz. İndirme işlemi bitince finish diyerek tamamlıyoruz.

Aşağıdaki ekran karşımıza çıkıyor. Ayarların tekrar yapılandırılabilmesi için bilgisayarı yeniden başlatmamız gerekiyor. Aşağıdaki seçeneğe ‘Yes’ diyerek devem ediyoruz. Bilgisayarımız yeniden başladığında artık tüm ayarlarımız yapılmış durumdadır.

İyi okumalar ve iyi çalışmalar dilerim…

--

--